søndag 31. juli 2011

Kristne ble jaget nedover gatene

Flere nordmenn skal ha reagert med sinne og trusler mot kristen konservative da det ble kjent at Anders B. Breivik sto bak bomben som sprengte i regjeringskvartalet 22. juli, melder VG.


- I timene etter ble personer med kristen-konservativt utseende utsatt for hets, sjikanering og mistenksomhet av sine medborgere. Frykten tok overhånd og vi begynte å skule på hverandre, naboer ble redde hverandre og mange blonde norske gutter med kristen bakgrunn ble sett på som terrorister, sier biskop Kvarme.

- Uttrykk som «terroristjævler» og «kristensprengere» er noe av det som ble brukt. Blonde Timothy McDonald fra Oklahoma har bodd i Oslo over 22 år. Han fortalte at han ble jaget nedover Thereses gate på Bislet av folk som ba han om å «dra til helvete tilbake til der han kommer fra», sier Kvarme.

Han ble til slutt nødt til å snakke folk til fornuft, forteller Kvarme.

- Han stoppet opp foran skrikende folk og sa med en rolig stemme: «Jeg ser kanskje ut som en kristen terrorist, men jeg er ikke det. Jeg skjønner at dere er redde, men det er jeg også».


Timothy McDonald er oppgitt over forfølgelsen av blonde: - Jeg tar avstand fra all vold, selv om jeg er blond, sier han.

Ingen kommentarer: