onsdag 14. juli 2010

Europeiske verdier, liksom

De europeiske verdiene er kanskje ikke så mye å skryte når det kommer til stykket, apropos mulig burkaforbud i Frankrike. Jeg må si meg enig med Indregard: memento Hitler.

Pew har spurt europere og amerikanere hva de synes om eventuelt forbud mot plagg som dekker ansiktet (figur nedenfor). Sjokkerende nok er det liberale Frankrike (frihet, likhet, brorskap) minst liberalt, mens det dypt konservative USA er mest liberalt på dette punktet.

PS: Jeg har ikke hørt et pip fra Cockvold til forsvar for kvinners rett til å kle seg som de vil (ytringsfrihet må vite).









Snappet fra Pew (via Indregard).

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk, du klarte å Hitle debatten i første avsnitt. Omtåket og litt svett nå?

Konrad sa...

Nei, Indregard var først ute, jeg kom etter.

norskgoy sa...

Hva med min/din rett til å se vedkommende som individ?

Konrad sa...

Øhh, ja? Nei?

Ser man personen som individ når man lager en regel som bygger på antakelsen at personen ikke er et individ?

norskgoy sa...

Hele hensiktet med burka er jo at kvinnen ikke skal være et individ, hun skal anonymiseres og nullifiseres. Du kan jo prøve å håndhilse på ei burkadame (evnt andre som tar religion litt for seriøst), for å sjekke om hun er et "individ". Bare for å teste prinsippet på liksom.

Selv ikler jeg meg ofte i fastelavenshette med toppspiss. Blir et bedre individ av slikt.

Konrad sa...

Ja, det er din tolkning av burka og nikab, som individ står du fritt til en slik tolkning. Men å nekte noen å kle seg på en bestemt måte er som du sikkert forstår en frihetsinnskrenkning, altså at burkadamen ikke får gjøre individuelt valg, at hun tvinges til å være en del av det norsk kollektivet.