tirsdag 16. februar 2010

Siv Jensen: - Ytringsfriheten må brukes målrettet

- Det aller viktigste norske politikere må gjøre er å være ekstremt tydelige. I det øyeblikket vi begynner å bli unnfallende på dette av andre årsaker, svekker vi hele poenget med ytringsfriheten, sier Frp-leder Siv Jensen til Aftenposten.no.

- God bruk av ytringsfrihet er for eksempel trykking av karikaturer rettet mot islam, derfor har vi laget våre egne sier Siv Jensen.

Geir Mo sier at de bevisst har valgt å la illustratøren være anonym fordi de ønsker fokus på ytringsfrihet og ikke hvem som står bak tegningen.

- Det er også god bruk av ytringsfrihet å påpeke at det pågår en åpen islamisering av Norge, sier Siv Jensen.

- Men det er svært dårlig bruk av ytringsfrihet å demonstrere karikaturer trykket i bulevard-aviser, sier Jensen bestemt. Kan ikke norske muslimer begynne å demonstrere mot terrorhandlinger i Allahs navn? spør hun retorisk.

- Disse folkene rømmer fra land uten ytringsfrihet og så kommer de hit og forlanger å bruke vår ytringsfrihet akkurat som de vil, sier Jensen oppgitt. Dersom de hadde brukt ytringsfriheten korrekt, burde de ha demonstrert mot tvangsekteskap og kvinneundertrykking i stedet.

- Det er også dårlig bruk av ytringsfriheten å spre eder og galle i samfunnsdebatten, sier Frps Per Willy Amundsen. Han ønsker å kutte statsstøtten til Islamsk Råd i Norge, som organiserer 80.000 norske muslimer. For å føre tilsyn med eder og galle-spredningen, vil Amundsen også ha strengere kontroll med moskeene. Disse imamene kan jo si det hva de vil så lenge de snakker et språk vettuge mennesker ikke forstår, sier han bekymret.

- Det er også helt misforstått bruk av ytringsfrihet å si slemme ting om Frp. Jeg synes f.eks. det er direkte patetisk at SOS-rasisme har laget en brosjyre hvor FrP blir fremstilt som nazistisk. Det er utrolig at de andre politiske partiene fortsatt mener det er fornuftig å bevilge betydelig pengestøtte til denne organisasjonen, sier Siv Jensen.

- Miljøvernforbundet er et annet eksempel på en organisasjon som bruker ytringsfriheten helt feil. Det er meningsløst at staten gir penger til en miljøaktivist som gjør sitt ytterste for å rakke ned på en av Norges viktigste næringer. Regjeringen bør derfor trekke tilbake statsstøtten, sa Frps Harald Nasvik 10.februar.

- Vi i Frp mottar derimot mye statsstøtte fordi vi bruker ytringsfriheten målrettet, sier Per Sandberg.

- Anniken Huitfeldt bruker på sin side ytringsfriheten helt feil når hun skriver en dårlig bok om Gro. Frp vil derfor forhindre at kulturministerens Brundtland-biografi for barn blir kjøpt inn av staten, sier Siv Jensen.

- NRK har også misbrukt ytringsfriheten på det groveste når de tar seg den frihet å endre Barne-TV uten godkjenning fra Stortinget, sier Frps Ib Thomsen.

- Enda verre er NRK radio som uten å spørre Frp om lov legger ned nitimen, statsråden må gripe inn, forlanger Ulf Erik Knudsen.

- Koranen er også et eksempel på ytringsfrihet som har løpt løpsk, den boken burde vært forbudt. Nå importerer vi folk med en religion som drives slik den gjorde da den ble dannet i en ørken for 600 år siden. Den friheten vi har i Norge kan bli tatt fra oss, dersom vi ikke setter krav til innvandrerne, sier formann Halvor Hulaas i Kristiansand Frp til Dagbladet. Er det noe vi ikke har bruk for, så er det en sentralt plassert moské. Vi vet jo hva disse moskeene brukes til, sier Hulaas.

- Homofile misbruker også ytringsfriheten på en frastøtende måte. For meg må homofile feste og feire når og hvor de vil, og mange har tydeligvis en voldsom trang til å markere seg. Men jeg tror ikke at det styrker saken deres når halv- og nesten helnakne folk danser rundt i Oslos gater, sier Frps Oslo-topp Listhaug.

---
Takk til Torvund, Brumle og Trond for linker.



Frastøtende og misforstått bruk av ytringsfriheten.

4 kommentarer:

Jahn B. Nesle sa...

Jeg kjenner en karikaturtegner som tenker å tegne en svett og tilfreds Siv Jensen som blir sodomisert av en elefant, symbolet på det amerikanske republikanske parti. Han vurderer også å tegne Siv Jensen som ammer barneutgaver av Adolf Hitler og Benito Mussolini. Så langt har jeg bedt han la være. Å angripe en politiker på en så personlig og usmakelig måte, synes jeg er for grovt. Da han sa at han også tenkte å tegne Kong Harald som en gris, følte jeg bare vemmelse.

Men nå er jeg i tvil. Siv Jensen sier jo selv at det aller viktigste vi må gjøre er ”å være ekstremt tydelige. I det øyeblikket vi begynner å bli unnfallende på dette av andre årsaker, svekker vi hele poenget med ytringsfriheten.” Jeg innser nå at jeg har vært unnfallende, og latt ytringsfrihets-undergravende ting som etikk, empati og respekt for andre, komme i veien. Dermed har jeg altså iht. Jensen kommet i skade for å undergrave ytringsfriheten. Jeg er skyldig! Neste gang jeg treffer min venn karikaturtegneren, skal jeg ha et klart svar. Få karikaturene produsert. Jeg skal til og med tilby å stille min egen blogg til disposisjon i ytringsfrihetens navn. Men ikke av kong Harald som en gris. Der går grensen. Da får han heller henvende seg til Dagbladet. Der bedriver de den slags ytringsfrihet.

Konrad sa...

Nei, det synes jeg blir veldig feil bruk av ytringsfriheten. Denne mest verdifulle av alle friheter må brukes på korrekt måte, til verdige formål! Ellers bør man helst la være.

Så det så!

Admin sa...

Æsj, fysj og fy Jahn - nå ble jeg kvalm. Slike tegninger vil jeg ha meg frabedt!

Oops - der kommer Kokkvold stormende med sin hyrdestokk klar til å dunke meg i hodet. Det at noen ønsker seg frabedt et budskap er jo det som bør trigge enhver medieperson til å viderformidle budskapet. Med så store bokstaver som mulig.

Virkelig trykke det inn.

Jahn B. Nesle sa...

Sant å si har jeg sans for Konrads argument om å bruke ytringsfriheten til verdige formål, og dermed unngå å krype ned til FrPs vulgærforståelse av denne friheten. Følger jeg derfor ikke hans råd, sager jeg over den lille kvisten av anstendighet som jeg stort sett klamrer meg til. Bare det er til å få nerver av.

På den annen side er det heller ikke fristende å bli overfalt og fiket opp av Kokkvold, kanskje i full offentlighet. Kanskje også med Siv Jensen på laget? Er ikke helt trygg på Brumlebass heller. Syntes jeg så han og Kokkvold bak et mørkt hjørne da jeg gikk hjem i dag. Slikt er også til å få nerver av.

Vil derfor hilse ærbødig til luen for argumentasjon som kan få meg ut av dette nerveslitende krysspresset. Kjenner at det røyner på . . . . i alle fall litt.