torsdag 17. september 2009

Valgtaperne

Oppdatering: Adresseavisen har EU og direktivstrid i regjeringen som tema (takk til Liberaleren for link). Se også Bore-blogg.

Venstre er den store taperen, i allefall dersom vi bare teller mandater. Viktigere enn partier og politikere er saker som fikk seg en knekk. Andreas Halse har laget en interessant liste:
1. Asylsøkere
2. Miljø
3. Meningsmålerne
4. Arbeidslivet
5. Kommunismen

Jeg er stort sett enig med Andreas' vurdering, men tar det ikke så tungt at kommunistene ikke kom inn på Tinget. Selv ville jeg nok valgt en annen overskrift på punkt 5. Folk som Folkvord trengs virkelig, han gjør arbeid det står respekt og han er åpen for å endre mening basert på fakta. Om Folkvord er kommunist eller ikke legger jeg mindre vekt på.

Jeg kunne godt tilføyd et nytt punkt:

6. Borgerretter generelt og personvern spesielt. Stortinget er nå dominert av de mest autoritære partiene. Høyre og Arbeiderpartiet vil sammen sikre flertall for Datalagringsdirektivet skriver Aftenposten i dag 17.des. Høyre feiger ut av hensyn til EU, som jeg har sagt mange ganger før mangler partiet ryggrad.

Ingen kommentarer: