søndag 26. juli 2009

Valgprat.no tar tempen - eller?

Oppdatering: Det foregår noe muffens på Valgprat.no. Opp og ned-stemmene har gått i taket på et par timer. Et par av mine innlegg er oppe i over 1000 opp-stemmer, mens Frp-koden er over 1000 både opp og ned. Hacking (eller annen datafeil, eller noen som prøver å lure systemet med cookies) eller rett og slett en bittliten klikk-krig på gang? Jeg er nå nr 2 på mest-kontroversiell-listen, like bak Onar Åm (dårlig selskap, men du verden, moro lell).

De såkalte "sosiale mediene" har blitt tema i oppkjøringen til valgkampen, blant annet med bloggstafett og ørkesløs twittring. Jeg tror ikke dette innebærer noen revolusjon i de politiske prosessen, men det er interessant å observere.

Valgprat.no logger tusenvis av innlegg fra hundrevis av norske blogger.

Valgprat har på samme måte som andre bloggoversikter også mulighet for hvemsomhelst til å stemme innlegg opp eller ned. Noen stikkprøver akkurat nå ga interessante resultat:
Nazifiseringen av samfunnet! - 17 opp, 9 ned
Skattegave til Stein Erik Hagen - 0 opp, 6 ned
Hurra for miliardærene - 4 opp, 14 ned
Islamiseringen av Storbritannia - 10 opp, 3 ned
Muslimer vil ha rentefrie lån - 8 opp, 3 ned
Stormuftien av Jerusalem - en evig Hitlerbeundrer - 12 opp, 2 ned
Rasist-order misbrukt - 17 opp, 4 ned
Ære være Stein Erik Hagen - 11 opp, 6 ned
Hvorfor hater regjeringen de som skaper verdier - 12 opp, 4 ned
Krigsofre glemt på Sri Lanka - 1 opp, 8 ned

Ingen stor sak dette, men innlegg signert Jan Simonsen (ex-Frp), Vidar Klepp (et eller annet ex) og Onar Åm er påfallende populære. Man kan si mye om disse to, men utpreget moderate er de ikke. Samtidig blir innlegg som pirker litt borti Frps rike venner eller Frps rabiate venner, stemt ned. Er dette en indikasjon på et eller annet?


15 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror det er en mobilisering blant høyreekstremistene. Onar Åm har blant annet oppfordret leserne av bloggen hans til å stemme opp egne innlegge på Valgprat.

Admin sa...

Jeg ser fram til den dagen noen forsker på hvem som nettdebatterer og deltar på slike "meningsmålinger".

Og får fakta kommer på bordet om hvor representative eller lite representative disse er for folkemeningen.

For nå kan man jo slumpe til å tro at dette ER folkemeningen.

Konrad sa...

Anonym: Det kan være en forklaring, Åm ble jo også stemt frem som Norges beste politiske blogger til tross for at han er et noe spesielt syn på saker og ting.

Brumle: Fasiten får vi kanskje om knappe 2 mnder....

Valgprat.no sa...

Vi sjekker opp denne saken. Ingen liker juks.

Konrad sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Onar Åm sa...

Jeg vil si at jeg tar sterk avstand fra juks. Jeg får typisk mellom 50 og 100 anbefalinger på mine artikler på bloggen min, mens på valgprat får jeg kanskje bare 5. Åpenbart er det derfor mange av mine lesere som ikke kjenner til valgprat og alt jeg gjorde var å gjøre folk oppmerksom på dette. Dette er ikke juks i min ordbok.

I den grad det er noen suspekt mobilisering av klikkere på valgprat er det blant de røde. Bloggene til Rødt får langt flere stemmer enn noen av de andre partiene.

Videre tar jeg STERK avstand fra betegnelsen "høyreekstrem" om liberalister. Vi er hverken på høyre- eller venstresiden. Vi er på frihetssiden. Faktisk er vi liberalister de eneste som er genuint bekymret for fremveksten av nazisme i samfunnet.

http://apps.facebook.com/causes/319116?m=81fdef5b

Konrad sa...

Onar:
Fusk er ikke bra - det kan vi uten videre være enige om.

Ellers har jeg (ihvertfall ikke i det siste) karakterisert din blogg og ditt parti som høyreekstremt. På Valgprat har du oppført deg seg selv som uavhengig, greit nok, men de fleste (altså praktisk talt alle unntatt dere selv) vil være enig med meg i at dere er mer høyreorientert enn venstreorientert.

Jeg kan også uten videre støtte deresk kamp mot fremvekst av nazisme, problemet er imidlertid hva dere anser som nazisme. Men den diskusjonen får vi ta ved en annen anledning.

Admiral_Gringo sa...

Jeg var på en hederlig 7. plass (sukk) men "plutselig" får jeg 300 minuspoeng og havner helt ut av lista, mens alle Dlf-bloggene fyker straka veien til topps.

Jeg trøster meg med at i selve valget (som egentlig betyr noe) blir det Kystpartiet som feier golvet med Dlf.

Konrad sa...

Hihi. Jeg tror nok en eller annen DLF/Onar Åm fan har klikket iherdig for å senke Admiralen og hans flotilje.

Vel, jeg klager ikke om Kystpartiet slår DLF med 2-3 stemmer helt i innspurten.

Stig Ove Voll sa...

Det har skjedd mye rart med tommeltottene på valgprat.no den siste uken, ja. Jeg håper man klarer å tette hullene hvis det viser seg at noen har klart å manipulere tallene. Imidlertid synes jeg det er grei skuring å ha en klikk-krig så lenge det er snakk om å stemme positivt. Å stemme negativt på andre blogger blir ugreit, føler jeg. For øvrig ville det være interessant om den bloggen som sammenlagt (tomler opp + tomler ned) havner på førsteplass: Da forsvinner jo egentlig incentivet til å drive både positiv og negativ klikk-krig ;-)

Konrad sa...

Hihi. Ja, her blir det konkurranse om å ha de mest slitesterke fingrene.

Admiral_Gringo sa...

Minner litt om onani :D

KP sa...

Vi har nå gjort en del endringer knyttet til stemmegivningen på valgprat.no.

Les mer her:
http://valgprat.no/blogg/meta/fors%C3%B8k-pa-stemmefusk-pa-valgprat-no

Konrad sa...

Bra jobba.