onsdag 8. juli 2009

HRS: Flere skjulte opptak

Innrømmer flere skjulte opptak
Dagbladet, 4.07.2009, s. 20

Hege Storhaug i Human Rights Service innrømmer å ha brukt skjulte lydopptak overfor flere enn Amal Aden.

Ledelsen i Human Rights Service forsvarte i Dagbladet i går bruken av skjulte opptak av ett møte og to telefonsamtaler med tidligere ansatt Amal Aden. De hevdet likevel de aldri har gjort liknende tidligere - bortsett fra ett tilfelle i 2001, der daglig leder Rita Karlsen innrømmer å ha tatt opp en samtale i privat regi. Informasjonsansvarlig Hege Storhaug avviste også kategorisk å noen gang ha tatt skjulte opptak både i HRS-sammenheng eller annen sammenheng.

Flere opptak
Også i går kveld nektet både Storhaug og Karlsen for flere hemmelige opptak, men etter å ha blitt konfrontert med Dagbladets e-postbevis, innrømmer de å ha brukt skjulte opptak også ved en tidligere anledning. Storhaug sier hun hadde glemt situasjonen. Dagbladet har sett en e-post sendt fra Hege Storhaug, til en kvinne som samarbeidet med organisasjonen tidlig på 2000-tallet. På grunn av egen sikkerhet, kan hun i dag ikke stå fram med navn eller bilde.

- Ble ikke trodd
Opptaket begrunnes i teksten som et forsvar av kvinnen: «Når de da ikke trodde meg og nektet å ta dine ord på alvor, tok jeg opp dette på lydbånd for å sikre at vi ikke kom i en situasjon der vi blir overkjørt», står det i e-posten.

- Jeg tok det opptaket for å hjelpe og beskytte den kvinnen jeg tok et opptak av. Jeg var i et dilemma som journalist, og ble ikke trodd på, sier Storhaug.

- Er det flere opptak du kan ha glemt?

- Nei, sier Storhaug.

Kvinnen mener likevel at opptaket ble brukt mot henne i en konflikt, og har seinere klaget organisasjonen inn for myndighetene. Flere kvinner Storhaug og organisasjonen har vært involvert med, sier de har følt seg presset med skjulte lydopptak. Saynab Mohamud (31) ble kjent med Hege Storhaug i 2000, gjennom «Rikets tilstand» på TV2. Hun hevder at Rita Karlsen og HRS «maste» på henne for å jobbe for dem. Når hun ikke ville det, kom truslene.

- I første halvdel av 2002 kom Rita Karlsen daglig hjem til meg og sa hun hadde lydopptak av meg. Hun sa det flere ganger, og sa jeg burde være forsiktig med hva jeg sier. For meg virket det som en trussel, sier Mohamud til Dagbladet. Rita Karlsen sier til Dagbladet at hun aldri har vært hjemme hos Mohamud i 2002, men bekrefter at opptaket hun har omtalt som tatt i privat regi, er gjort av Saynab Mohamud.

- Saynab har rett, vi tok et opptak i privat sammenheng, sier Karlsen.

Truet med politiet
Hun tok kontakt med produksjonslederen i «Rikets tilstand» i TV2, Eva Norderhaug. Hun bodde i etasjen over sokkelleiligheten til Mohamud på den tida. - Jeg husker at Saynab kom gråtende opp og var helt fortvilt. Hun fortalte at Rita hadde vært der og truet henne til å gå ut i ei avis og si noe som hun ikke mente. Det var først når Saynab truet med å gå til politiet at Rita gikk, sier Eva Norderhaug til Dagbladet. Norderhaug, nå forfatter, husker at Saynab Mohamud den gangen fortalte at Rita Karlsen sa hun hadde lydopptak av henne.

Ingen kommentarer: