tirsdag 16. juni 2009

Syv år på Gitmo - uten lov og dom

I syv og et halvt år var han bare et nummer, fange 10005, i Guantánamo. Etter én måned som fri mann i Frankrike, forsøker Lakhdar Boumediene (43) å glemme.

Aftenposten 14.06.2009 Side: 14

Selv om han har lagt på seg flere kilo etter at han kom til Frankrike 15. mai er han fremdeles radmager. To års sultestreik og tvangsfôring setter sine spor. Lakhdar Boumediene gikk ned over 20 kilo under sultestreiken han startet i 2006, i protest mot uverdig behandling. To ganger brøt han den: da det ble klart at han fikk komme til Frankrike og da Obama vant presidentvalget.

- Men ikke fordi jeg hadde tro på ham. Guantánamo er ikke blitt bedre siden han kom til makten. Tortur forekommer ennå. Det jeg feiret var at McCain tapte, og at Bush kan dra til helvete. Men jeg har ikke noe imot amerikanere generelt, legger Boumediene til. Flere av dem har hjulpet ham.

Kidnappet.

Lakhdar Boumedienes skjebne ble beseglet i oktober 2001. Han jobbet da i Bosnia, som hjelpearbeider for Røde halvmåne. Sammen med fem andre algeriere ble han arrestert av bosnisk politi, siktet for å ha «vurdert å planlegge et bombeangrep» mot den amerikanske ambassaden i Sarajevo. Alle seks ble frikjent av bosnisk rett. Men i stedet for å slippe fri ble de overgitt til amerikanerne, og fløyet til den nyopprettede fangeleiren på Cuba 17. Januar 2002.

- Jeg trodde amerikanerne hadde en hjerne, og kunne bruke den. Og at CIA og FBI raskt ville finne ut at jeg var uskyldig. Men de spurte meg aldri om det jeg skulle ha gjort. I løpet av syv og et halvt år stilte de ikke et eneste spørsmål om ambassaden i Sarajevo.

Et mareritt.

Han svarer bekreftende på spørsmålet om han ble torturert. Aller verst var 16 døgn i februar 2003.

- Avhørene pågikk døgnet rundt, uten sjanse til søvn. Når jeg var for utmattet til å gå, ble jeg slept langs grusen så føttene mine silblødde. De kunne binde meg til en stol og så løfte den brutalt opp, så repene gnagde seg inn i huden. Både militære og sivile ledet avhørene med tolker. Tolkene var aller verst. De var som hunder.

20. november 2008 erklærte dommer Richard Leon at Boumediene og fire andre algeriere var blitt holdt fanget ulovlig. Dommeren, utnevnt av Bush, feide det såkalte beviset mot dem til side. De var uskyldige og skulle settes fri.

Siste reis.

På det amerikanske militærflyet over Atlanteren hadde han fortsatt håndjern og 16 vakter. Utmattet av undernæring og sterke følelser insisterte han på å gå selv, ut av flyet. Endelig ble han gjenforent med kona Abassia og døtrene Radjaa (13) og Rahma (8), som han ikke kjente igjen. Rahma var baby da han ble arrestert. I de siste ukene har Lakhdar prøvd å venne seg til å være en fri familiefar. Fremtiden orker han ikke tenke så mye på ennå. Advokaten hans er redd han får varige ettervirkninger.

- Kommer du til å søke om erstatning fra USA?

- De har jo ødelagt livet mitt. De har beholdt alle papirene mine, og det kjæreste jeg har, gifteringen. Om det så skal ta hundre år kommer jeg til å kjempe for en oppreisning. Foreløpig er det Frankrike som spanderer kost, losji og litt lommepenger.

---------------------------

Les også: En spansk dommer ber amerikanske myndigheter om svar på hvordan USA etterforsker påstandene om tortur i Guantanamo-leiren på Cuba. Dommeren Eloy Velasco vurderer om han selv skal granske saken.

Og: USA sendte i 2003 en tolv år gammel afghansk gutt til Guantanamo-leiren på Cuba, og der sitter han fortsatt i fangenskap.

Ingen kommentarer: