onsdag 17. juni 2009

Iran: It's the economy, stupid

Mye tyder på valgfusk i Iran, men protestene handler om mer enn misnøye med valget. Det handler i stor grad om en anstrengt økonomi både for folk flest og for den iranske stat. Den iranske økonomien er rett og slett vanstyrt. Iran har en svært ung befolkning og de fleste er faktisk født etter 1979-revolusjonen, noe som kanskje betyr at lojaliteten til revolusjonen er fallende.

Uansett er det forfeilet å tro at internasjonalt press (f.eks. mht atomprogrammet) har noen betydning for opptøyene, tvertimot kan internasjonalt press øke oppslutningen om det sittende regime. Iranerne protesterer ikke fordi Ahmadinejad har fått noen kritiske merknader i vestlige aviser.

3 kommentarer:

Mamod Hamze sa...

Det er ikke bare økonomi men frihet,kvinnerettigheter, diktator som kalle seg Gud og mange andre problemer. Folk kanalisere sine misnøye gjennom Mosavi. Det er mange av demonstranter som vill ikke ha helle islamske regimet.

Peter Olsen sa...

Jeg hadde et sleivspark til deg som en overfølsom Martin Gruner Larsen sensurerte.

Jeg tok utgangspunkt i din demonisering av Hijabmotstandere som ikke tilhører Norsk venstreside.

Når disse jentene river av seg hijaben.
Hvem står der for å gratulere?
Jeg tipper Michelet,Ringheim og Utheim.

Konrad,ja det ville vært fælt hva?
USA har befridd seg for Bush,men det er ikke nok for deg er det vel?

I går deltok jeg, en middelaldrende norsk kvinne, i iranernes demonstrasjon i Oslo. Riktignok var det også en del nordmenn som møtte opp ved Stortinget, og det oppmuntret tydeligvis eksiliranerne. De ba derfor politiet om tillatelse til demonstrasjonstog til ambassaden umiddelbart etterpå. Jeg er dypt skuffet over hvor få nordmenn som deltok i den. (Men det var altså noen). De iranske damene jeg trasket sammen med på Drammensveien uttrykte stor glede over at jeg var med. Vi ropte "ned med det islamistiske styret", "nei til diktatur - ja til frihet". Det er noe helt fantatisk som bryter fram i Iran nå, vi må alle støtte opp så godt vi kan, slutt med sløvheten. Dersom de får kastet ayatollastyret, kan Iran bli et reelt demokrati. Tenk på hvilke ringvirkninger det kan få for hele regionen! Støtt opp!

Konrad sa...

Flott!

Men hva er poenget ditt?