mandag 16. februar 2009

Vågå hedrer bygdas fremste nazist

Vågå får landets første Hamsun-statue, laget av den anerkjente bildehoggeren Skule Waksvik. Statuen skal stå på småbruket Skultbakken i Vågå i Gudbrandsdalen, gården der Knut Hamsun hadde sine røtter.

For dem som ikke kjenner historien var altså Knut Hamsun, identisk med den kjente forfatteren, en fremstående nazist. Men den utviklingen vi ser nå glattes historien over og Hamsun sikkert fullt rehabilitert om en generasjon eller to. Rehabilitering av Quisling sitter nok litt lenger inne til tross for Hamsun var en større drittsekk enn Quisling og Hamsuns bidrag til menneskeheten bare består av 2-3 gode romaner. Rettferdigheten er ujevnt fordelt.

EDIT: La meg si det igjen. Jeg tror bl.a. Odd Bjørn Fure tar feil, "Knut Hamsuns plass" eller en statue av mannen skjelner ikke mellom nazisten og forfatteren. Min konklusjon er derfor klar: Hamsun fortjener ikke noen statue, han fortjener ikke noen plass eller gate. La tullingen være i bokhyllene, og bare der.



Linds statue av Knut Rød, Norges svar på Adolf Eichmann. Linds statue bør kanskje være forbilde for fremtidige statuer av nazisten Hamsun?

10 kommentarer:

Gråfelder sa...

Jeg har aldri skjønt noens "kamp" for Hamsun. Den er i beste fall meningsløs.

Anonym sa...

Her er jeg faktisk enig med deg, Konrad. Jeg synes ikke vi skal sette opp en statue av Hamsun, uansett hvor god forfatter han må ha vært. Han var fortsatt nazisympatisør. Dette sender ut mildt sagt feile signaler.

Anonym sa...

"Signaler" er vel et svakt ord i denne sammenhengen, "sympatisør" er ivæfall svakt.

Anonym sa...

Dette blir en svarthvittenkning og en antiintellektualisme som vel egentlig ikke tjener noen, Konrad?

Tjener den kanskje Israels sak? Skal vi rushe inn til bokhylla nå, i 2009, og rive ut alle Hamsun-bøkene góg brenne bokbål i gatene?

And for what? For Israels rett til å bombe Iran?

Tillat meg å være litt skeptisk til ditt voldsomme engasjement, monsieur Konrad.

Anonym sa...

Antiintellektualisme?

La Hamsun være i bokhyllene og BARE DER (brenn gjerne Markens grøde for min del, det er drittbok, men det er en annen sak).

Dersom Viddal eller andre klarer å skjelne mellom FORFATTEREN og NAZISTEN Hamsun i det øyeblikk han er kommet på en sokkel eller et gateskilt, skal de få 10 kr av meg. SÅ lenge Hamsun er i bokhyllen er han bare Den Genial Forfatter, kommer han på sokkel eller gateskilt blir han også Det Store og Gode Mennesket - og det var han faen meg ikke, han var en kødd og en nazist.

Dette har overhode ikke noe med Israel å gjøre, muligens med unntak av i Viddals skrudde logikk.

Anonym sa...

PS:
Som jeg har presisert mange ganger gjorde Quisling langt mer for menneskeheten enn Hamsun. Hvorfor er ikke Quisling på sokkel? NS-lederen og landsforræderen ble jo skutt, hvorfor kan vi ikke da ta vare på humanisten Quisling.

Anonym sa...

Unnskyld, nazist ofc.

Anonym sa...

Konrad har et godt poeng Nansen og Qvisling gjorde en mye større innsats for menneskeheten enn Hamsun.

Viddal er begeistret for noen andre av Hamsuns sider.Kampen mot store og lille-satan er viktig for mange.

Som ung var Hamsun mye på reisefot. Hans minner fra Amerika er kjent, og hans antiamerikanske betraktninger er på mote for tiden. Ikke hans syn på islam.

http://www.nytid.no/arkiv/artikler/20040803/hamsuns_store_hyllest_av_islam/

Kospirasjonstenker Viddal er forsiktig med støtte til noe som ikke skader USA eller Israel

ukas-idiot sa...

http://ukas-idiot.blogspot.com/2009/02/ukas-ungdommelige-rst-uke-7-word-on.html

Reaksjonære svin. Stiller du til nevekamp utenfor nationalteateret i kveld ved midnatt?

Anonym sa...

Snakker du til meg Ukas Idiot?

Jeg foretrekker ordkamp, men går heller ikke av veien for nevekamp. Men du er herved advart: Konrad er 2 meter høy og 105 kg hvorav det aller meste er muskler.