mandag 21. juli 2008

Nazistene var kristne protestanter


Den nye bloggen Holocaust skriver at kirken (den katolske) samarbeidet med Hitler og nazistene. Det er korrekt. Samtidig har det festet seg et inntrykk av at nazistene hadde sitt tyngdepunkt i det katolske Sør-Tyskland (kanskje fordi Hitler var østerriker og nazistene hadde en tidlig base i München). Men dette er altså ikke korrekt. Ved valg var oppslutningen om NSDAP særlig stor i protestantisk dominerte valgkretser, det var altså lutheranerne, ikke papistene, som stemte Hitler til makten. Dette har naturlig nok de kristenkonservative og kristelige Israelsvenner i Norge vansker med å ta inn over seg.


Martin Luther selv var forresten en god gammel antisemitt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jeg hørte at det jødiske trosamfunnet norge ikke ville ha noen emd venner av isarel å gjøre.

Anonym sa...

Hva skal Israel med fiender når de har slike venner?

Anonym sa...

Skummelt å tenke på. Så spørs det hvor mange som var kristne i hjertene av disse. Selvsagt ble de lovet fine ting av Hitler, populistisk som han var. Og de ga etter. Dessverre.

Jeg tviler også at på kunnskapen om Mein Kaumpf var noe særlig sterk blant disse. Så naiv velger jeg å være, for det får være grenser for hykleri..

Uansett, du skriver i kommentarfeltet her: "Hva skal Israel med fiender når de har slike venner?"

Det blir snodig å si. For antisemittisme og rasisme generelt var en gang stuerent blant alle i vesten - også ikkekristne. Slik er det heldigvis ikke i dag. Selv om grumset dessverre ligger der den dag i dag også i skremmende stor grad enkelte steder.

Anonym sa...

Vel, det var nå helst en replikk til Trond angående våre felles venner på ytterste protestantiske fløy.

Om det var kristne i "hjertene" vet jeg ikke noe om, derfor avstår jeg også fra å spekulere. Er Osama bin Laden muslim i "hjertet"? Det kan bare den allmektige vite. Både muslimer og kristne blir lett tautologiske i slike diskusjoner.

Det er likevel et ubehagelig faktum (ubehagelig for oss andre protestanter) at protestantene i det nordlige Tyskland stemte Hitler til makten. Hitler selv var populist og prøvde å fri til både katolikker og protestanter, han snakket om Gud osv men uten å være særlig spesifikt katolsk eller luthersk.

Israelsvennene på ytterste kristne fløy er til dels Roma-fiendtlige. Det er dermed et paradoks at deres trosfeller i Tyskland var sterkt medvirkende til at Hitler kom til makten og kunne gjennomføre Holocaust. Den snodigste av alle er Målmannen som til og med flørter med tysk nasjonalisme.

Anonym sa...

Nå vet jeg strengt tatt ikke hva tautologisk betyr :P

Men bin Ladens forbilde var også en krigshisser, men problemet for islam med å finne en rett tolkning av koranens budskap er at den ikke er skrevet kronologisk slik Bibelen er.

Og når man da mener at det som blir gjort og sagt sist i Koranen skal gå over det som har blitt gjort og sagt før i Koranen, kommer man mildt sagt i en læreknipe. Dette er den forståelsen jeg har fått etter det jeg har lest.

Men islam er i seg selv politisk da. Sånn sett har bin Laden religionen på sin side i hvert fall..det er dessverre sant som islamofobene sier: Det er en ideologi. Men det er også en religion da. Og en "muslim" med et samvittighetsfullt hjerte vil ha store problemer med å akseptere at Gud ønsker å overstyre ikke-muslimers liv f.eks. Hos flere muslimer kan man kanskje derfor si at religionen islam går lenger enn ideologien islam. Men helhetlig sett består islam av begge deler.

Men ja, enig med deg at det er skremmende at så mange protestanter den gangen ble preget av en del av de grumsete tankeholdningene hos nazistene. Det er et enormt mørkt og dystert minne til tankespinn for oss. At en del protestanter er svært skeptiske til Roma (dvs pavemakten) skulle da bare mangle i min bok. Men dette emnet krever sitt eget diskusjonsfelt kanskje. :P

Jeg kunne diskutert Israel med deg.Saken er bare den at jeg har blandete følelser om det landet der. Jeg tror de har det tøft. Jeg tror ikke alt de gjør, gjør ting så mye lettere for dem.

Målmannen får holde på med sitt. Mye av det som skrives der blir bare for fjernt for meg.

Anonym sa...

"Fjernt" er vel et understatement når det gjelder Målmannen