søndag 9. mars 2008

Sensur i Bloggrevyen

Det ser ut til at Bloggrevyen har utestengt SS-forum fra sin oversikt. SS-forum er jo åpenbart en parodi, jeg kan ikke forstå at noen tar det som står for god fisk. Uansett er vi da i den meget underlige situasjonen at de som parodierer og ironiserer over grumsete holdninger blir sensurert, mens de faktisk har disse holdningene får fritt spillerom.

NRK kan vise en ganske slem parodi, men Bloggrevyen kan ikke engang linke til en slik?

Bloggrevygutter: Skjerp dere.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kristenbloggg sin utspill blir godtatt, emn ironien i SS forum ikke?? Hva forteller det om bloggrevyen.

Amos Keppler sa...

Det forteller åpenbart veldig mye.

Anonym sa...

Maria Mytterist sin post om sin forakt for en blogger er også borte. Det kan se ut som det er flere, men jeg har ikke helt oversikt.

Anonym sa...

http://trond.weblogg.no/1204119343_men_undreverset_da.html

Amos Keppler sa...

Min Midnight Fire blogg har vært utestengt fra bloggrevyen lenge. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, annet enn at jeg har en tendens til å bli utestengt av det gode selskap...

Jeg venter egentlig bare på at Uten Grenser skal bli det også.

Anonym sa...

Bloggrevyen kan selvsagt utøve redaktørskap som alle andre. Men det er greit å informere om at de faktisk sensurerer og hva de sensurerer. Personhets er det forsåvidt gode argumenter for å sensurere.

Selv har jeg forsøkt å holde min sti ren. Jeg hetser meninger og har tatt konsekvensen av det Underverset skrev og fjernet bilder av personer.

Anonym sa...

PS:
Jeg tror Fjordfitte eller noen skisserte etikette for blogging, og mente at man burde unngå å skrive offentlig om personer som selv ikke har søkt offentligheten.

Jeg nøler altså ikke med å hetse absurde påstander og grumsete holdninger, men jeg prøver så langt som mulig å holde meg til saken og ikke personen bak.

Jeg tar gjerne tilbakemelding dersom noen mener jeg tramper over.

Admiral_Gringo sa...

Sensur betyr at jeg sperres ute.
Det er en naturlov.

Anonym sa...

Bloggrevyen er vel også en privateid nettside, på lik linje med bloggen min, bloggen din og bloggen til Frantzen i første etasje. De trenger ikke svare overfor noen om de stenger ut blogger eller domener, på samme måte som du/dere ikke trenger å gi noen begrunnelse for at dere sletter kommentarer inn til bloggene deres (nei, jeg sier ikke at dere sletter noe..det var et eksempel).

Anonym sa...

Picxx har selvsagt helt rett. Men bommer samtidig på poenget. Skal et nettsted som Bloggrevyen fungere og ha livets forutsetter det at de behandler alle likt, eller i det minste at de spiller med åpne kort om hvilken sensurpolicy de har. Bloggrevyen er jo ikke en avis med begrenset spalteplass, nei Bloggrevyen sier jo mellom linjene at her er plass til alle, men så er det kanskje ikke det likevel.

Anonym sa...

digg.com er vel en av verdens største sider i så måte. De spiller ikke med åpne kort, de stneger deg ut om du så mye som antyder at du annonserer for egen side, ved lovovertredelser kaster de bare innlegget dit dødt og later som det alri har vært der. De kan gjøre det slikt fordi de har råd til det... om du gir bloggrevyen råd til å motta ethvert innlegg er jeg ganske sikker på at de vil åpne for at de skal gjøre akkurat det.

Det finnes noen finurlige lover og regler i norges land serru ;)

Amos Keppler sa...

Det pussige og sleipe med sensur er at man kan bruke nær sagt ethvert påskudd for å bedrive det. Det gjør det ikke noe bedre.

Så, nei, ingen og heller ikke bloggrevyen har noen som helst rett til å bedrive sesnur. Om de er offentlig eller privat er helt uvesentlig.

Hvis de fortsetter med det, bør det få konsekvenser. Bloggerne bør gå over til en annen samleside, en som ikke driver sensur eller utvelging, vel og merke.

Anonym sa...

Amos er spiss i formuleringen, men har som så ofte før et meget godt poeng.

Anonym sa...

Jeg er enig med Amos her. Sensur er sensur.

Jeg syns det er like greit at vi får det opp svart på hvitt hva folk leser. Er det slik at SS-stoff er populært, så vis det frem. Er det slik at folk liker å lese sladder om andre bloggere fremfor "kjedelig" stoff som Afganistan, så vis det frem. Det er ingen grunn til å pynte på virkeligheten. At en post ligger på Bloggrevyen er et resultat av manges klikk. At enkelte ønsker å sensurere bort poster betyr bare at de har lest en post de ikke vil at jeg ikke skal lese.

Akkurat det syns nå jeg er en uting. Det ønsker jeg nå i herrens navn selv å bestemme.